احکام شرعی

ساخت وبلاگ

استحاضه 3نوع می باشد

٣٩٤ در استحاضه قليله بايد زن براى هر نماز يك وضو بگيرد و ظاهر فرج را هم اگر خون به آن رسيده، آب بكشد و بنابر احتياط واجب پنبه را عوض كند يا آب بكشد.

٣٩٥ اگر پيش از نماز يا در بين نماز، خون استحاضه متوسطه ببيند، بايد براى آن نماز غسل كند.

٣٩٦ در استحاضه كثيره علاوه بر كارهاى استحاضه متوسطه كه در مساله پيش گفته شد، بايد براى هر نماز دستمال را عوض كند، يا آب بكشد و يك غسل براى نماز ظهر و عصر و يكى براى نماز مغرب و عشا به جا آورد، و بين نماز ظهر و عصر فاصله نيندازد. و اگر فاصله بيندازد بايد براى نماز عصر دوباره غسل كند. و نيز اگر بين نماز مغرب و عشا فاصله بيندازد، بايد براى نماز عشا دوباره غسل نمايد.

٣٩٧ اگر خون استحاضه، پيش از وقت نماز هم بيايد، اگر چه زن براى آن خون، وضو و غسل را انجام داده باشد، بنابر احتياط واجب بايد در موقع نماز وضو و غسل را بجا آورد.

٣٩٨ مستحاضه متوسطه و كثيره كه بايد وضو بگيرد و غسل كند، هر كدام را اول بجا آورد، صحيح است. ولى بهتر آن است كه اول وضو بگيرد.

٣٩٩ اگر استحاضه قليله زن، بعد از نماز صبح متوسطه شود، بايد براى نماز ظهر و عصر غسل كند. و اگر بعد از نماز ظهر و عصر متوسطه شود، بايد براى نماز مغرب و عشا غسل نمايد.

٤٠٠ اگر استحاضه قليله يا متوسطه زن بعد از نماز صبح كثيره شود، بايد براى نماز ظهر و عصر يك غسل، و براى نماز مغرب و عشا غسل ديگرى بجا آورد. و اگربعد از نماز ظهر و عصر كثيره شود، بايد براى نماز مغرب و عشا غسل نمايد.

٤٠١ مستحاضه كثيره يا متوسطه اگر پيش از داخل شدن وقت نماز براى نماز غسل كند، غسل او باطل است. بلكه اگر نزديك اذان صبح براى نماز شب غسل كند و نماز شب را بخواند، احتياط واجب آن است كه بعد از داخل شدن صبح، دوباره غسل و وضو را بجا آورد.

٤٠٢ زن مستحاضه، براى هر نمازى چه واجب باشد و چه مستحب، بايد وضو بگيرد. و نيز اگر بخواهد نمازى را كه خوانده احتياطا دوباره بخواند، يا بخواهد نمازى را كه تنها خوانده است دوباره با جماعت بخواند، بايد تمام كارهايى را كه براى استحاضه گفته شد انجام دهد. ولى براى خواندن نماز احتياط و سجده فراموش شده و تشهد فراموش شده و سجده سهو، اگر آنها را بعد از نماز فورا بجا آورد، لازم نيست كارهاى استحاضه را انجام دهد.

٤٠٣ زن مستحاضه بعد از آن كه خونش قطع شد، فقط براى نماز اولى كه مى‏خواند،بايد كارهاى استحاضه را انجام دهد و براى نمازهاى بعد لازم نيست

٤٠٤ اگر زن نداند استحاضه او چه قسم است، موقعى كه مى‏خواهد نماز بخواند، بنابر احتياط واجب مقدارى پنبه داخل فرج نمايد و كمى صبر كند و بيرون آورد و بعد از آن كه فهميد استحاضه او كدام يك از آن سه قسم است كارهايى را كه براى آن قسم دستور داده شده انجام دهد، ولى اگر بداند تا وقتى كه مى‏خواهد نماز بخواند استحاضه او تغيير نمى‏كند، پيش از داخل شدن وقت هم مى‏تواند خود را وارسى نمايد.

٤٠٥ زن مستحاضه اگر پيش از آنكه خود را وارسى كند، مشغول نماز شود، چنانچه قصد قربت داشته و به وظيفه خود عمل كرده مثلا استحاضه‏اش قليله بوده و به وظيفه استحاضه قليله عمل نموده، نماز او صحيح است. و اگر قصد قربت نداشته يا عمل او مطابق وظيفه‏اش نبوده، مثل آنكه استحاضه او متوسطه بوده و به وظيفه قليله رفتار كرده، نماز او باطل است.

٤٠٦ زن مستحاضه اگر نتواند خود را وارسى نمايد، بايد به آنچه مسلما وظيفه اوست عمل كند، مثلا اگر نمى‏داند استحاضه او قليله است‏يا متوسطه، بايد كارهاى استحاضه قليله را انجام دهد، و اگر نمى‏داند متوسطه است‏يا كثيره، بايد كارهاى استحاضه متوسطه را انجام دهد. ولى اگر بداند سابقا كدام يك از آن سه قسم بوده،بايد به وظيفه همان قسم رفتار نمايد.

٤٠٧ اگر خون استحاضه در باطن باشد و بيرون نيايد، وضو و غسل باطل نمى‏شود.و اگر بيرون بيايد، هر چند كم باشد، وضو و غسل را به تفصيلى كه گذشت باطل مى‏كند.

٤٠٨ زن مستحاضه اگر بعد از نماز خود را وارسى كند و خون نبيند اگر چه بداند دوباره خون مى‏آيد، با وضويى كه دارد مى‏تواند نماز بخواند.

٤٠٩ زن مستحاضه اگر بداند از وقتى كه مشغول وضو يا غسل شده، خونى از او بيرون نيامده و تا بعد از نماز هم خون در داخل فرج نيست و بيرون نمى‏آيد، مى‏تواند خواندن نماز را تاخير بيندازد.

٤١٠ اگر مستحاضه بداند كه پيش از گذشتن وقت نماز به كلى پاك مى‏شود يا به‏اندازه خواندن نماز، خون بند مى‏آيد، بايد صبر كند و نماز را در وقتى كه پاك است بخواند.

٤١١ اگر بعد از وضو و غسل، خون در ظاهر قطع شود و مستحاضه بداند كه اگر نماز را تاخير بيندازد، به مقدارى كه وضو و غسل و نماز را به جا آورد، به كلى پاك مى‏شود، بايد نماز را تاخير بيندازد و موقعى كه به كلى پاك شد، دوباره وضو و غسل را بجا آورد و نماز را بخواند. و اگر وقت نماز تنگ شد، لازم نيست وضو و غسل را دوباره به جا آورد، بلكه با وضو و غسلى كه دارد، مى‏تواند نماز بخواند.

٤١٢ مستحاضه كثيره و متوسطه وقتى به كلى از خون پاك شد بايد غسل كند.ولى اگر بداند از وقتى كه براى نماز پيش، مشغول غسل شده ديگر خون نيامده لازم نيست دوباره غسل نمايد.

٤١٣ مستحاضه قليله بعداز وضو، و مستحاضه كثيره و متوسطه بعد از غسل و وضو بايد فورا مشغول نماز شود، ولى گفتن اذان و اقامه و خواندن دعاهاى قبل از نماز اشكال ندارد. و در نماز هم مى‏تواند كارهاى مستحب مثل قنوت و غير آن را بجاآورد.

٤١٤ زن مستحاضه اگر بين غسل و نماز فاصله بيندازد، بايد دوباره غسل كند و بلافاصله مشغول نماز شود. ولى اگر خون در داخل فضاى فرج نيايد، غسل لازم نيست.

٤١٥ اگر خون استحاضه زن جريان داشته باشد و قطع نشود، چنانچه براى او ضرر نداشته باشد، بايد پيش از غسل و بعد از آن به وسيله پنبه از بيرون آمدن خون جلوگيرى كند. ولى اگر هميشه جريان ندارد، فقط بايد بعد از وضو و غسل از بيرون آمدن خون جلوگيرى نمايد. و چنانچه كوتاهى كند و خون بيرون آيد، بايد دوباره كسل كند و وضو هم بگيرد و اگر نماز هم خوانده، بايد دوباره بخواند.

٤١٦ اگر در موقع غسل خون قطع نشود، غسل صحيح است. ولى اگر در بين غسل،استحاضه متوسطه كثيره شود، واجب است چنانچه مشغول غسل ترتيبى يا ارتماسى‏بوده همان را از سر بگيرد.

٤١٧ احتياط واجب آن است كه زن مستحاضه در تمام روزى كه روزه است، به‏مقدارى كه مى‏تواند از بيرون آمدن خون جلوگيرى كند.

٤١٨ روزه زن مستحاضه‏اى كه غسل بر او واجب مى‏باشد، در صورتى صحيح است كه در روز غسلهايى را كه براى نمازهاى روزش واجب است، انجام دهد. و نيز بنابر احتياط واجب بايد غسل نماز مغرب و عشاى شبى كه مى‏خواهد فرداى آن را روزه بگيرد بجا آورد. ولى اگر براى نماز مغرب و عشا غسل نكند و براى خواندن نماز شب پيش از اذان صبح غسل نمايد و در روز هم غسلهايى را كه براى نمازهاى روزش واجب است بجا آورد، روزه او صحيح است.

٤١٩ اگر بعد از نماز عصر مستحاضه شود و تا غروب غسل نكند، روزه او صحيح است.

٤٢٠ اگر استحاضه قليله زن پيش از نماز متوسطه يا كثيره شود، بايد كارهاى متوسطه يا كثيره را كه گفته شد انجام دهد. و اگر استحاضه متوسطه، كثيره شود بايدكارهاى استحاضه كثيره را انجام دهد. و چنانچه براى استحاضه متوسطه غسل كرده باشد، فايده ندارد و بايد دوباره براى كثيره غسل كند.

٤٢١ اگر در بين نماز، استحاضه متوسطه زن كثيره شود، بايد نماز را بشكند و براى استحاضه كثيره غسل كند و وضو بگيرد و كارهاى ديگر آن را انجام دهد و همان نماز را بخواند. و اگر براى هيچ كدام از غسل و وضو وقت ندارد، بايد دو تيمم كند، يكى بدل از غسل و ديگرى بدل از وضو. و اگر براى يكى از آنها وقت ندارد،بايد عوض آن تيمم كند و ديگرى را بجا آورد. ولى اگر براى تيمم هم وقت ندارد،نمى‏تواند نماز را بشكند، و بايد نماز را تمام كند، و بنابر احتياط واجب قضا نمايد. و همچنين است اگر در بين نماز استحاضه قليله او متوسطه يا كثيره شود.

٤٢٢ اگر در بين نماز، خون بند بيايد و مستحاضه نداند كه در باطن هم قطع شده يا نه، چنانچه بعد از نماز بفهمد قطع شده بوده، بايد وضو و غسل و نماز را دوباره بجا آورد.

٤٢٣ اگر استحاضه كثيره زن متوسطه شود، بايد براى نماز اول، عمل كثيره و براى نمازهاى بعد، عمل متوسطه را بجا آورد. مثلا اگر پيش از نماز ظهر استحاضه كثيره متوسطه شود، بايد براى نماز ظهر غسل كند و براى نماز عصر و مغرب و عشا فقط وضو بگيرد. ولى اگر براى نماز ظهر غسل نكند و فقط به مقدار نماز عصر وقت داشته باشد، بايد براى نماز عصر غسل نمايد. و اگر براى نماز عصر هم غسل نكند،بايد براى نماز مغرب غسل كند. و اگر براى آن هم غسل نكند و فقط به مقدار نماز عشا وقت داشته باشد، بايد براى عشا غسل نمايد.

٤٢٤ اگر پيش از هر نماز خون مستحاضه كثيره قطع شود و دوباره بيايد، براى‏هر نماز بايد يك غسل بجا آورد. ولى اگر بعد از غسل و پيش از نماز قطع شود، چنانچه وقت تنگ باشد كه نتواند غسل كند و نماز را در وقت بخواند، با همان غسل مى‏تواند نماز را بخواند و همين طور است‏حكم وضو.

٤٢٥ اگر استحاضه كثيره قليله شود، بايد براى نماز اول عمل كثيره و براى نمازهاى بعد عمل قليله را انجام دهد. و نيز اگر استحاضه متوسطه قليله شود، بايد براى نماز اول، عمل متوسطه و براى نمازهاى بعد عمل قليله را بجا آورد.

٤٢٦ اگر مستحاضه يكى از كارهايى را كه بر او واجب مى‏باشد حتى عوض كردن پنبه را ترك كند، نمازش باطل است.

٤٢٧ مستحاضه قليله اگر بخواهد غير از نماز كارى انجام دهد، كه شرط آن وضو داشتن است، مثلا بخواهد جايى از بدن خود را به خط قرآن برساند، بايد وضو بگيرد، و وضويى كه براى نماز گرفته كافى نيست، بنابر احتياط واجب.

٤٢٨ سوره‏اى كه سجده واجب دارد براى زن مستحاضه اشكال ندارد، ولى نزديكى شوهر با او بنابر احتياط واجب در صورتى حلال مى‏شود كه غسل كند، اگر چه كارهاى ديگرى را كه براى نماز واجب است، مثل وضو و عوض كردن پنبه و دستمال انجام نداده باشد.

٤٢٩ اگر زن در استحاضه كثيره يا متوسطه بخواهد پيش از وقت نماز جايى از بدن خود را به خط قرآن برساند، بايد غسل كند و وضو هم بگيرد.

٤٣٠ نماز آيات بر مستحاضه واجب است. و بايد براى نماز آيات هم كارهايى را كه براى نماز يوميه گفته شد، انجام دهد.

٤٣١ هرگاه در وقت نماز يوميه نماز آيات بر مستحاضه واجب شود، اگر چه بخواهد هر دو را پشت‏سر هم به جا آورد، بايد براى نماز آيات هم تمام كارهايى را كه براى نماز يوميه او واجب است، انجام دهد. و احتياط واجب آن است كه هر دو را با يك غسل و وضو به جا نياورد.

٤٣٢ اگر زن مستحاضه بخواهد نماز قضا بخواند، بايد براى هر نماز كارهايى را كه براى نماز ادا بر او واجب است بجا آورد.

٤٣٣ اگر زن بداند خونى كه از او خارج مى‏شود خون زخم نيست و شرعا حكم حيض و نفاس را ندارد، بنابر احتياط واجب بايد به دستور استحاضه عمل كند.بلكه اگر شك داشته باشد كه خون استحاضه است‏يا خونهاى ديگر، چنانچه نشانه آنها را نداشته باشد، بنابر احتياط واجب بايد كارهاى استحاضه را انجام دهد.

احکام شرعی...
ما را در سایت احکام شرعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 1672 تاريخ : سه شنبه 13 تير 1391 ساعت: 3:00

پرسش:لطفا در مورد مرد هايي كه خودشان را شبيه زنان ميكنند و به العكس كه امروزه به وفور در جامعه ديده ميشود و احاديث در اين رابطه و نظر اسلام توضيح بدهيد واينكه اين عمل تا چه حد مورد توجه قرار گرفته؟

پاسخ:
1.در روايات متعددي از تشبه زنان به مردان و مردان به زنان نهي شده است و این گونه افراد لعن شده اند.از جمله می توان به این روایت اشاره کرد:

پیامبر :«چهار گروه را خدا از رحمت خويش دور کرده است و خداو رسولش و ملائکه بر آنان لعن مي فرستند ...چهارم :زناني که خود را شبيه مردان مي کنند ».(مستدرك ‏الوسائل - باب تحريم تشبه الرجال بالنساء )

احکام شرعی...
ما را در سایت احکام شرعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 1282 تاريخ : جمعه 9 تير 1391 ساعت: 3:49

آیا نگهداری سگ و خوک در منزل بخاطر لیس زدن و آب دهن و موضوعات مربوط به خودش حرام است ولی گربه نه حلاله؟ آیا می شود نگه داشت و به منزل راه داد !!!
بین این حیوانات چه فرقی است؟ آیا نگهداری حیوانات دیگر از جمله گرگ یا گرگی , شیر و... درون منزل(داخل خانه) هم اشکال دارد ؟

: نگهداری از سگ، مانعی ندارد و جایز است، خصوصا اگر فایده ای مثل نگهبانی، پاسبان گله، صید و شکار، و ... بر آن مترتب باشد.
البته اسلام توصیه ای به نگهداری سگ در خانه نکرده است، به ویژه که سگ نجس العین است و یک مسلمان بایستی برای عبادت و ... احکام طهارت و نجاست را رعایت نماید.

احکام شرعی...
ما را در سایت احکام شرعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 1802 تاريخ : جمعه 9 تير 1391 ساعت: 3:47

احکام جنابت

آب

به دو چیز انسان جنب می شود:

 اول : جماع .

دوم : بیرون آمدن منی ، چه درخواب باشد یا بیداری ، کم باشد یا زیاد، با شهوت باشد یابی شهوت ، با اختیارباشد یا بی اختیار.

اگر رطوبتی از انسان خارج شود و نداند منی است یا بول یا غیر اینها چنانچه باشهوت و جستن بیرون آمده و بعد از بیرون آمدن آن بدن سست شده ،آن رطوبت حکم منی دارد، و اگر هیچ یک از این سه نشانه یا بعضی از اینها رانداشته باشد، حکم منی ندارد. ولی در زن و مریض ، لازم نیست آن آب با جستن بیرون آمده باشد، بلکه اگر با شهوت بیرون آمده باشد، در حکم منی است و لازم نیست بدن او سست شود.

اگر از مردی که مریض نیست ، آبی بیرون آید که یکی  از سه نشانه ای را که در مسأله پیش گفته شد داشته باشد و نداند نشانه های  دیگری را داشته یا نه ،چنانچه پیش از بیرون آمدن آن آب وضو نداشته ، باید وضو بگیرد.

مستحب است انسان بعد از بیرون آمدن منی بول کند، و اگر بول نکند و بعداز غسل رطوبتی از او بیرون آید، که نداند منی  است یا رطوبت دیگر حکم منی  دارد.

اگر انسان جماع کند و به اندازه ختنه گاه یا بیشتر داخل شود، درزن باشد یا در مرد، در قبل باشد یا در دبر،بالغ باشند یا نابالغ اگر چه منی بیرون نیاید هر دو جنب می شوند.

اگر شک کند که به مقدار ختنه گاه داخل شده یا نه ، غسل بر او واجب نیست .

اگر نعوذ بالله حیوانی را وطی کند یعنی با او نزدیکی نماید و منی از او بیرون آید غسل تنها، کافی است . و اگر منی  بیرون نیاید، چنانچه پیش از وطی وضو داشته باز هم غسل تنها کافی است ، و اگر وضو نداشته ،احتیاط واجب آن است که غسل کند، وضو هم بگیرد.

اگر منی از جای خود حرکت کند و بیرون نیاید یا انسان شک کند که منی ازاو بیرون آمده یا نه غسل بر او واجب نیست .

کسی که نمی تواند غسل کند ولی تیمم برایش ممکن است ، بعد از داخل شدن وقت نماز، بدون جهت با عیال خود نزدیکی  کند،اشکال دارد. ولی اگر برای لذت بردن یا ترس از برای خودش باشد اشکال ندارد.

اگر در لباس خود منی ببیند و بداند که از خود او است و برای آن غسل نکرده ، باید غسل کند و نمازهایی را که یقین دارد بعد از بیرون آمدن منی خوانده قضا کند، ولی نمازهایی را که احتمال می دهد بعد از بیرون آمدن آن منی خوانده ، لازم نیست قضا نماید.

احکام شرعی...
ما را در سایت احکام شرعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 1624 تاريخ : چهارشنبه 7 تير 1391 ساعت: 3:06


647پرسش  – در هنگام وضو ، اگر آب  از دست کسی به دست ما ترشح کند یا آب باران به دست ما برسد ، این وضو چه حکمی دارد ؟
پاسخ – اگر مقداری آب از دست کسی به دست ما برسد اشکالی ندارد و در هنگام باران وضو گرفتن اشکالی ندارد ولی سر و پا باید خشک باشد و اگر سر خیس باشد برای مسح باید سر را خشک کنند . با خیسی زیاد نمی توان مسح سر کشید .

7 – آیا کسی که نمی تواند وضو بگیرد می تواند شخص دیگری برای او وضو بگیرد و مسح سر او را بکشد  تا فرد بتواند نماز بخواند ؟
پاسخ –  بله . انسان باید شخصاً وضو بگیرد . از جمله شرایط صحت وضو این است که شخص خودش وضو بگیرد و در اعمال وضو از دیگران کمک نگیرد . اما اگر کسی خودش نمی تواند وضو بگیرد باید از دیگران کمک بگیرد. یعنی از کسی بخواهد که به او کمک کند  . صورت و دست های او را بشوید. در مسح سر بهتر است از دست خود فرد استفاده کند یعنی شخص ثالث دست او را بالا بیاورد تا خود او مسح را بکشد .  اگر این امکان وجود نداشت شخصی که به فرد کمک می کند و بجای او وضو می گیرد ، باید دست به روی دست او بکشد و از خیسی دست او استفاده کرده و مسح سر و پای فرد را بکشد .
40 – اگر دو غسل به عهده ی ما باشد آیا باید هردو را جدا انجام دهیم ؟
پاسخ – هم می توانید جدا انجام دهید هم می توانید به نیت هردو یک غسل انجام دهید .
56 – آیا با تاتوی ابرو می توان غسل کرد ؟
پاسخ – آنچه که امروز بعنوان تاتوی ابرو معروف است صرفا رنگ و جوهر است و جرمی ندارد . قاعده ی کلی این است که اگر جرمی در کار نباشد که روی پوست یا ابرو یا مژه ها را نگیرد که اگر شسته بشود آب روی آن را بگیرد . این تاتویی که خانم ها می کنند از لحاظ غسل مانع نیست . اگر این کار آرایش به حساب بیاید یعنی در حدی باشد که بگویند این خانم آرایش کرده است حتی آرایش ثابت ، باید آنرا از نگاه نامحرم بپوشانند . پس اگر جرم ندارد و صرفا رنگ و جوهر است مانع غسل و وضو نخواهد بود .
75 – آیا حنا گذاشتن مانع غسل و وضو می شود ؟
پاسخ – آنچه که متعارف است که حنا می گذارند و بعد آنرا می شویند و رنگش باقی      می ماند حتی اگر رنگش تیره باشد ، این مانع وضو و غسل نیست . اگر جرمی از حنا روی دست باشد این اشکال دارد .

 

بقیه در ادامه مطلب.................

احکام شرعی...
ما را در سایت احکام شرعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 3021 تاريخ : جمعه 2 تير 1391 ساعت: 1:52

حیض چیست ؟

 حیض خونی است که غالباً در هر ماه چند روزی خون از رحم زن ها خارج می شود. زن را در موقع دیدن خون حیض , حائض می گویند. این خون در بیشتر اوقات غلیظ و گرم و رنگ آن سرخ مایل به سیاهی است و با فشار و کمی سوزش بیرون می آید.

علایم حیض چیست؟

برای خون حیض و استحاضه علاماتی ذکر شده است که زن هنگام دیدن خون باید به آن نشانه‏ ها توجّه کند و با وجود هر نشانه به احکام مربوط به آن عمل کند. اگر خون، خون حیض باشد، اقلّ زمان آن سه روز کامل و پی در پی خون دیدن است.

اگر یک روز فاصله شود یعنی زن روز اوّل خون دید و روز دوم پاک بود و روز سوم دوباره خود دید، آن خون، خون حیض نیست و نمازهای فوت شده و نیز روزه‏های واجبِ فوت شده باید قضا شود.

حداکثر زمان حیض ده روزه است؛ اگر بعد از سه روز خون قطع شود و بعد از چند روز خون دیده شود، در صورتی که در بین ده روز باشد، خون دیده شده، خون حیض است. و اگر بعد از ده روز خون دیده شود، حیض نیست، بلکه استحاضه است و باید به احکام استحاضه عمل شود. اقسام استحاضه و احکام آن به تفصیل در رساله‏های عملیّه ذکر شده است.

اگر زن شک دارد که خون دیده شده، خون حیض یا خون زخم است(در صورتی که از طریقی علم حاصل کند که خون زخم است، مثلاً پزشک متخصّص بگوید)، آن خون، حکم خون حیض را ندارد و در صورتی که در شک باقی بماند اگر قبلاً حیض بوده ممکن است این خون دنباله همان باشد؛ اظهر این است که پنبه‏ای را داخل فرج کند و بیرون آورد، یا اگر خون خارج میشود در صورتی که خون از طرف چپ باشد، حیض و اگر از طرف راست باشد، زخم است. اگر وارسی ممکن نیست باید به حالت سابق عمل کند و در صورتی که قبلاً پاک بوده وظیفه او مانند وظیفه حائض نیست. نیز اگر شخص، مبتدئه باشد، یعنی برای اوّلین بار خون میبیند، باید به احکام مبتدئه که در رساله‏های عملیّه بیان شده است، عمل کند.

 

احکام کامل در ادامه مطلب...............

احکام شرعی...
ما را در سایت احکام شرعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 6172 تاريخ : جمعه 2 تير 1391 ساعت: 1:28

بسم الله الرحمن الرحیم


احكام قرض (نظر آیت الله سیستانی)
1/2280 - قـرض دادن به مؤمنين بخصوص به محتاجين آنان از كارهاى مستحب است كه در اخبار , راجع بـه آن زياد سفارش شده

است , از پيغمبر اكرم صلى اللّه عليه وآله روايت شده كه هر كس به برادر مسلمان خـود قـرض بدهد مال او زياد مى شود ,

و ملائكه بر او رحمت مى فرستند و اگر با بدهكار خود مدارا كند , بـدون حـسـاب و بـه سرعت از صراط مى گذرد , و كسى كه برادر

مسلمانش از او قرض بخواهد و ندهد , بهشت بر او حرام مى شود.


2281 - در قـرض لازم نـيـسـت صيغه بخوانند , بلكه اگر چيزى را به نيت قرض به كسى بدهد و او هم به همين قصد بگيرد , صحيح است .
2282 - هـر وقـت بـدهـكـار بـدهـى خود را بدهد , طلبكار بايد قبول نمايد , مگر آنكه براى پرداخت آن به درخواست طلبكار يا به درخواست

هر دو مدتى قرار داده باشند كه در اين صورت طلبكار مى تواند پيش از تمام شدن مدت از دريافت طلب خود امتناع كند.

 

ادامه احکام ربا در ادامه مطلب......

احکام شرعی...
ما را در سایت احکام شرعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 1438 تاريخ : شنبه 10 تير 1391 ساعت: 6:00

نعمت بینایی یکی از نعمت‌های بزرگ الهی است. این نعمت هم مانند دیگر نعمات الهی دارای حدّ و حدود معینی است تا از دسترس شیطان و هوای نفس دور باشد.

 

مسائل مربوط به نگاه‌های حلال و نگاه‌های حلال را متذکر می‌شویم.

بیان سه قاعده کلی در اینجا لازم است:

۱٫ قاعده اول این است که میان نامحرم‌ها در حرمت نگاه به آنان (یعنی نگاه کردن به غیر صورت و دست‌ها) هیچ تفاوتی وجود ندارد؛ بنابراین بین نامحرمان خانواده و بیگانه هیچ فرقی نیست.

نکته: در مسائل محرم و نامحرمی فرقی میان زن و مرد نیست، یعنی فقط مردان نیستند که باید نگاه خود را کنترل کنند بلکه برخی از محرمات برای زنان هم ثابت است.

۲٫قاعده کلی و عمومی دوم که سایه آن در تمام بحث‌ها گسترده است، این است که هر نگاهی به غیر همسر، اگر موجب تحریک قوای شهوی یا با نیت لذت جویی جنسی یا همراه ترس از تحریک بعدی و گناه (ریبه) باشد، حرام است.

این قاعده شامل همه انسان‌های دیگر (غیر از همسر شرعی) مثل محرم‌ها، نامحرم‌ها، مردان، مسلمانان و غیر مسلمانان می‌شود. همچنین شامل هر شیء جاندار یا بی‌جان دیگر است. بنابراین اگر نگاه به محارم، مردان دیگر، غیر مسلمانها، تصاویر، فیلمها و حتی جمادات هم همراه لذت جنسی و غریزی باشد، حرام خواهد بود.

۳٫٫چنانکه در قاعده دوم گذشت، هر نگاه تحریک آمیز به غیر همسر شرعی حرام است، اما ملاک تحریک آمیز بودن چیست؟ آیا خود فرد نگاه کننده ملاک است یا میزان دیگری در کار است؟

این سؤال را به این علت مطرح می‌کنیم که برخی گمان می‌کنند چون صحنه‌های عریان و نیمه عریان برخی برنامه‌های ماهواره‌ای یا وضعیت زننده برخی زنان در میهمانی‌ها باعث تحریک آنان نمی‌شود، پس حرمتی در کار نیست در حالی که این گمان اشتباه است.

بدین معنی که اگر تصویر یا صحنه‌ای برای مردم عادی، تحریک کننده است، پس نگریستن به آن برای همه حرام است، هرچند اشخاص خاصی به علت عادت کردن به دیدن این گونه تصاویر (العیاذ بالله) یا بیماری در قوای جنسی، تحریک نشوند.

بنابراین دیدن این صحنه‌ها برای همه حرام است و استثنایی وجود ندارد.

محدوده نگاه حلال و حرام

چنانکه معلوم است دیدن محارم برای مردان جایز است. البته در مورد همسر شرعی حدّی وجود ندارد ولی در مورد دیگر محارم باید به قسمت‌هایی که معمولاً بین محارم پوشانده نمی‌شود بسنده کرد؛ هرچند برخی از فقها نگاه به بدن محارم (غیر از اعضای خاص) را، بدون لذّت و تحریک حرام نمی‌دانند.

در مورد زنان نامحرم، فقط نگاه به گردی صورت و دو دست آن‌ها بدون قصد لذت جایز است. بنابراین دیدن موها، ساعد، گردن، پاها و دیگر اعضا حرام است.

در مورد دختران کوچکِ نابالغ (چه محارم و چه نامحرمان) باید گفت گه اگر دختر به سنی رسیده که خوب و بد را تشخیص را می‌دهد نباید به جاهایی از بدن او که معمولاً پوشیده است نگاه شود اما موها و دست‌ها و مقدار کمی از پایین پا که پوشاندن آن برای بچه ها معمول نیست، اشکال ندارد.

مسئله در مورد پسران نابالغ و اعضای خاص بدن آن‌ها هم، مثل دختران نابالغ است.

چنانکه در نوشتار مربوط به حجاب گذشته است، پوشاندن گردی صورت و دست‌ها تا مچ برای زنان واجب نیست؛ بنابراین نگاه مردان هم به این دو قسمت بدون قصد غریزی و ترس از تحریک و گناه جایز است، هرچند خوب است به این اندازه هم نگاه نکنند.

نگاه کردن مردان به بدن مردان دیگر (غیر از اعضای خاص) و بدون قصد شهوانی اشکال ندارد.

زنان می‌توانند به قسمت‌هایی از بدن مردان که در حال عادی و در کوچه و خیابان دیده می‌شود، نگاه کنند، اما بیش از این صحیح نیست.

نگاه کردن به تصاویر زنان نامحرم در صورتی که عریان یا نیمه عریان نباشند و مرد هم او را نشناسد و قصد لذت جویی هم نداشته باشد و نیز موجب تحریک نشود اشکالی ندارد، اما نگاه نکردن مطابق احتیاط و مطلوب شرع است.

 نامحرم غیر مسلمان

چنانکه گفته شد در نامحرم بودن فرقی بین زنان مسلمان و غیر مسلمان وجود ندارد، اما در مورد زنان غیر مسلمان، نگاه بدون قصد لذت و بدون ترس از گرفتار شدن در گناه، به موها، دست‌ها و مقدار کمی از پایین پای آنان که معمولاً نمی‌پوشانند، اشکال ندارد.

نگاه غیر عمدی

اگر چشم انسان بدون اراده به چیز حرامی بیفتد باید بلا فاصله چشم پوشی کند یا سر را برگرداند و آن دفعه اول گناه محسوب نمی‌شود، البته نمی‌شود همان نگاه اول را به حجت اینکه نگاه اول است طول داد، بلکه باید بلافاصله صرف نظر کرد.

نگاه به نامحرم به قصد ازدواج با او

پسری که قصد جدّی ازدواج با دختری را دارد، و دیدن موها و قیافه دختر می‌تواند در تصمیم او موثر باشد، می‌تواند به بدن، موها و قیافه او در حد ضرورت نگاه کند.

نگاه به اعضای خاص

غیر از زن و شوهر شرعی، هیچ کس حق ندارد به اعضای خاص دیگری نگاه کند. البته نگاه به اعضای کودکان نابالغ که خوب و بد را از هم تشخیص نمی‌دهند، اشکال ندارد.

باید توجه داشت که به طور معمول کودکان از حدود سه سالگی بد و خوب را تشخیص می‌دهند؛ اما ممکن است برخی کودکان کمی قبل از سه و برخی کمی بعد از سه سالگی خوب و بد را تشخیص دهند.

عکاسی از نامحرم

عکس گرفتن مرد از زن نامحرم اشکال ندارد. البته اگر زن آرایش کرده باشد یا موها و بدن او پوشیده نباشد به علت اینکه برای عکاسی یا فیلم‌برداری از او مجبور است به صورت آرایش کرده یا بدن او نگاه کند، حرام است که از او عکس بگیرد یا فیلم‌برداری کند.

پزشک یا تزریقاتی نامحرم

اگر در مواردی لازم باشد که بدن یا موهای بانوان در طول معالجه دیده شود، و امکان مراجعه به پزشک یا تزریقاتی هم جنس فراهم باشد، حرام است که زنان به پزشک مرد مراجعه کنند؛ اما اگر امکان مراجعه به علتی قابل قبول و عقلایی، به پزشک هم جنس نباشد، طبابت پزشک نامحرم اشکالی ندارد، اما پزشک یا تزریقاتی باید به حداقل ممکن در نگاه کردن به بدن نامحرم اکتفا کنند.

مسئله در مورد مراجعه مردان به پزشک زن هم همین حکم را دارد.

 (نبودن پزشک هم جنس حاذق، نداشتن وقت کافی در مورد بیماران بد حال، زحمت شدید در رسیدن به مکان پزشک هم جنس و مواردی این‌چنین، مجوز مراجعه به پزشک نامحرم است)

خلوت با نامحرم

بودن زن و مرد نامحرم در محل دربسته، بدون آنکه دیگری (شخص سوم) بتواند به راحتی وارد آنجا شود، اشکال شرعی دارد و حتی نماز هم در آنجا صحیح نیست.

صدای نامحرم

شنیدن صداى زن نامحرم در صورتى که به قصد لذت نباشد و سبب افتادن در گناه نشود اشکالى ندارد، ولى زن نباید لحن صداى خود را طورى کند که هوس‌انگیز باشد.

شوخی با نامحرم

شوخی لفظی مردان و زنان نامحرم مناسب شأن زنان عفیفه و مردان مسلمان نیست و اگر به قصد لذت جویی یا همراه با تحریک غرایز باشد، حرام است.

لمس بدن نامحرم

لمس بدن نامحرم حرام است، بنابراین دست دادن با نامحرمان صحیح نیست، هرچند آن نامحرم، مسلمان نباشد.

احکام شرعی...
ما را در سایت احکام شرعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 1648 تاريخ : پنجشنبه 1 تير 1391 ساعت: 3:27

احکام مربوط به زینت زنان

سؤال:زیورآلات زن، اگر در معرض دید نامحرم باشد، چه حکمى دارد؟

پاسخ:همه مراجع تقلید: باید از دید نامحرم پوشانده شود.[۱]

سؤال:اگر در جایى شک پیدا شود که چیزى از موارد زینت است یا نه، تکلیف چیست؟ آیا باید آن را بپوشاند؟

پاسخ:همه مراجع; خیر، پوشاندن آن واجب نیست.

آرایش چهره

سؤال:آیا زن باید چهره آرایش کرده خود را از نامحرم بپوشاند؟

پاسخ:همه مراجع: آرى; باید از نامحرم بپوشاند.[۲]

آرایش در برابر محارم

سؤال:آرایش کردن براى محارم، چه حکمى دارد؟

پاسخ:همه مراجع: اگر باعث مفسده نشود، اشکال ندارد.[۳]

سرمه چشم

سؤال:آیا سرمه چشم از زینت هایى است که باید پوشیده شود؟

پاسخ:اگر عرفاً زینت محسوب شود پوشاندن آن واجب است.[۴]

لاک زدن

سؤال:آیا لاک زدن به ناخن براى دختران اشکال دارد؟

پاسخ:اشکال ندارد ولى باید از نامحرمان بپوشانند.[۵]

رنگ مو

سؤال:آیا رنگ مصنوعى که زن ها از آن براى رنگ کردن موى سر و ابروى شان استفاده مى کنند، مانع صحت وضو و غسل است؟

پاسخ:اگر فقط رنگ باشد و داراى جرمى نباشد که مانع از رسیدن آب به مو شود، وضو صحیح است.[۶]

استفاده از عطر

نظافت و خوشبو بودن یکى از دستورات اسلام است در روایات سفارش زیادى به استفاده از عطر شده است، مثلاً استفاده از عطر، در حال نماز برابر با هزار رکعت است.[۷]

امّا این مایع خوشبوکننده نباید موجب جلب توجه نامحرم و تحریک آنها شود، لذا استفاده از عطر در مکان هایى که نامحرم هست و یا در خیابان، در صورتى که سبب جلب توجه نامحرم باشد منع شده است، اما در مراکز یا مجالسى که فقط خانم ها یا افراد محرم هستند، استفاده از عطر و ادکلن بدون اشکال است. لذا مناسب است خواهران از این گونه مواد که بوى بد بدن را از بین مى برند استفاده کنند.

سؤال:آیا عطر زدن و یا خوشبو کردن به وسیله مواد و مایعات دیگر براى بانوان در صورتى که بوى آن به مشام نامحرم برسد اشکال دارد؟

پاسخ:عطر زدن اشکال ندارد اگر عطر زدن بانوان موجب مفسده و تحریک باشد جایز نیست.[۸]

سؤال:آیا براى زن جایز است که عطر بزند و از منزل بیرون رود؟

پاسخ:همه مراجع: خیر، جایز نیست.[۹]

انگشتر بانوان

سؤال:پوشش انگشتر طلا و حلقه ازدواج توسط بانوان در صورتى که در معرض دید نامحرم باشد چگونه است؟

پاسخ:باید از نامحرم پوشانده شود.[۱۰]

ناخن بلند

سؤال:بلند کردن ناخن براى خانم ها چه حکمى دارد؟

پاسخ:بلند کردن ناخن در حد معقول اشکال ندارد.[۱۱]

ساعت زنانه

سؤال:آیا ساعت جزء زیورآلات است که باید از نامحرم پوشیده بماند؟

پاسخ:اگر عرفاً زینت محسوب شود، پوشاندن آن واجب است.[۱۲]

آرایش در نماز

سؤال:زنى که آرایش کرده و زیور آلات دارد آیا باید در هنگام نماز چهره خود را بپوشاند؟

پاسخ:همه مراجع: اگر مرد نامحرم او را نمى بیند، پوشاندن چهره آرایش کرده و زیورآلات در نماز واجب نیست.[۱۳]

 

منبع در ادامه مطلب...............

احکام شرعی...
ما را در سایت احکام شرعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 1476 تاريخ : پنجشنبه 1 تير 1391 ساعت: 3:24